ارائه راه کارهای مالی و مالیاتی

امروزه با گسترش شهرها و افزایش چشم گیر جمعیت در اکثر نقاط جهان شاهد مصرف کنندگان فراوانی نسبت به کالا و خدمات میباشیم این مهم نشان دهنده ای افزایش تقاضا در بازار کالا و خدمات میباشد بنابراین واحد اقتصادی که بتواند کالا یا خدماتی را در حدود انتظار متقاضیان و متعارف با شرایط و فرهنگ و خواسته ای جامعه ای خود فراهم آورد میتواند گردش مالی خود را شروع کرده و به فعالیت بپردازد اما در بیشتر اوقات و در عمل اکثر فعالیت های مالی بصورت روان و بی دردسر حرکت نکرده و پس از طی دوره ای کوتاهی و معمولا در زمانی که تازه سفارشات به واحد تولیدی یا بازرگانی بیشتر شده با مشکل کمبود نقدینگی و دست اندازهای مالی روبرو میشویم.

شاید یکی از ساده ترین مشکلات را بتوان اینگونه شرح داد که معمولا صاحبان شرکتها و موسسات با سرمایه ایی از پیش تعیین شده برای شروع کار آماده شده و فعالیت خود را آغاز میکنند و پس از یک دوره ای فعالیت با توجه به اینکه مجبور هستند نسبت به سایر رقبا کیفیت کالا و خدمات خود را بالا برده و قیمت خود را حد الامکان کاهش دهند و احیانا مجبور به فروش اقساطی شوند لذا بصورت سرمایه ای کالایی آنها به دست مشتریان رسیده و در آنجا انبار میشود و صاحبان کالا نه محصولی برای عرضه دارند و نه نقدینگی برای آنها باقی مانده است و بناچار یا بایستی مجددا از بیرون از مجموعه سرمایه تزریق کنند و یا آنکه با رکود حاصله سر کنند.

لذا در این خصوص میبایست قبل از بهره برداری و اجرای امور ، بازار و قدرت مالی خریداران را نسبت به نوع کالا و خدمات مورد نظر بررسی نموده و اطلاعات اولیه آن فعالیت از جمله زمان تولید و هزینه های تاسیس و بهره برداری و … را جمع آوری نموده پس از آن با توجه به داده های آماری یک تئوری فرآیند مالی ساخته و میزان هدف تولید و فروش را نسبت به دوره ای زمانی مشخص نموده و در نهایت بودجه بندی کلیه رئوس مالی تهیه میگردد و پس از آنها در زمان اجراء میزان انحرافات و فاصله ای بوجود آمده ای واقعیت تا بودجه مشخص شده را تحلیل نموده و راه کارهای جدیدی برای رسیدن به هدف نهایی تهیه و تنظیم میگردد.

شاید بتوان گفت قدرت و کارایی حسابداری پس از موارد اصولی و ریشه ای از جمله ثبت و نگهداری حسابها ، پیش بینی آینده ای مالی و ایجاد سرمشق هدفمند برای واحد اقتصادی میباشد